Als ondernemer weet je als geen ander hoeveel eisen er gesteld worden aan het scheiden en afvoeren van het afval van je bedrijf. Natuurlijk wil jij als ondernemer netjes omgaan met het milieu en jouw steentje bijdragen op het gebied van duurzaamheid. Je hebt het echter al druk genoeg met de bedrijfsvoering van jouw onderneming en het actief toezien op het scheiden en afvoeren van je bedrijfsafval heeft hierbij geen hoge prioriteit. Herkenbaar? In dit blog lees je hoe je dit probleem in drie simpele stappen oplost.
Stap 1: Zorg dat je weet welk type bedrijfsafval er in jouw bedrijf voorkomt
Zoals je wellicht weet, zijn er diverse afvalstromen welke je verplicht van elkaar moet scheiden. In Nederland is het als bedrijf in ieder geval verplicht om deze afvalstromen te scheiden: Gevaarlijk afval, kunststof, glas, GFT, hout, papier en karton, textiel en metaal. Al het overige afval valt in de categorie restafval. Een categorie waar veel ondernemers grote hoeveelheden afval in beschikbaar hebben.
Stap 2: Zorg dat je weet welke manier van scheiden past bij jouw bedrijf
Nu je in kaart hebt gebracht welke afvalstromen er binnen jouw bedrijf het meeste voorkomen en welke hiervan je in ieder geval van elkaar moet scheiden, is het tijd om de manier van scheiden en afvoeren te versimpelen. Een makkelijke eerste stap is het plaatsen van speciale afvalbakken voor de diverse soorten afval, op de plekken binnen jouw bedrijf waar dit afval uit komt. Vervolgens moeten er containers geplaatst worden waar dit afval regelmatig naartoe afgevoerd wordt. Dit kun je laten doen door de facilitaire dienst binnen je bedrijf. Waar nodig kun je de officemanager vragen hier goed zicht op te houden.
Stap 3: Het kiezen voor en plaatsen van de juiste containers
Natuurlijk kun je zelf diverse containers aankopen, waarna je deze bij je bedrijf plaatst. Wees je je hierbij echter wel van bewust dat je deze ook nog moet (laten) aanbieden bij de gemeente en ze weer moet ophalen, moet reinigen én moet terugplaatsen. Dit kost je erg veel tijd en moeite. Ook moet er een tussenoplossing komen voor het moment waarop de container niet op de plek staat, en er wel afval is wat hier in geplaatst moet worden. Hierdoor kom je al snel te staan voor de keuze: een tweede container aanschaffen voor iedere soort afval, of onhygiënische taferelen op het bedrijf zien zoals volle afvalzakken op de bedrijfslocatie. Je begrijpt, dit wordt al erg snel een hoofdpijndossier.
Daarom is het inhuren van een dienst voor het bedrijfsafval een steeds populairdere oplossing bij ondernemers. Bij een dergelijke aanbieder kun je een rolcontainer huren voor het afval, waarbij de aanbieder de containers plaatst, leegt zo vaak jij het wilt, reinigt en vervangt door een nieuwe container. Zo hoef jij je als ondernemer niet druk te maken om je bedrijfsafval en kun je je tijd besteden aan belangrijkere zaken.